Monilukutaitoa digiaikaan

ÄOL:n vuosikirja 2016

Monilukutaitoa digiaikaan – lukemisen ja kirjoittamisen uudet haasteet ja mahdollisuudet

Kirjassa monilukutaidon tarkastelu on kohdistettu erityisesti digitalisaation synnyttämiin tekstiympäristöihin sekä tieto- ja viestintäteknologian integrointiin osana opetusta ja oppimista: Millaisia tekstitaitoja nykymaailmassa tarvitaan, kun tutut tekstilajit muuttuvat ja saavat uusia ulottuvuuksia? Miten luku- ja kirjoitustaidon opetusta voisi päivittää digimaailman tarpeisiin?

Kirja on saatavissa vain PDF-versiona.

Hinta 15 €

Kirjan ovat toimittaneet Kaisa Leino ja Outi Kallionpää.

Tilauslomake

ÄOL:n jäsenet pääsevät lukemaan vuosikirjan maksutta täältä.⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Sisällys


Kaisa Leino ja Outi Kallionpää
Toimittajien alkusanat


MONILUKUTAIDON MONINAISUUS


Minna Harmanen
Monilukutaito laajentaa opetuksen tekstitietoisuutta – kielitietoinen käänne opetussuunnitelmien perusteissa

Reijo Kupiainen
Monilukutaidon pedagogiikka ja sosiaalinen diversiteetti

Päivi Jokinen
Suomenoppijat monilukutaidon ytimessä


TULKINNAN JA ARVIOINNIN MAAILMA


Kaisa Leino
Monipuolinen verkkotekstien käyttö tukee tekstitaitoja

Tuomas Kaseva
Oi kyllä, monilukutaito pelastaa äidinkielen opetuksen  

Carita Kiili
Opettaja nettilähteiden arviointia tukemassa



LUOVAA JA YHTEISÖLLISTÄ TUOTTAMISTA


Outi Kallionpää
Uusien kirjoitustaitojen opetus – paluu tarinanuotioille

Harto Pönkä
Monilukutaito ja sosiaalinen media opetuksessa

Saija Leiding ja Penni Pietilä
Mikä se on se vitun juttu, millä se vitun juttu tehdään − Monilukutaito ammatillisissa perustutkinnoissa


UUDET YMPÄRISTÖT MUKANA OPPIMISESSA


Merja Kauppinen ja Tero Kinnunen
Digitaalinen monilukutaito – oppimaan oppimista päivitetyin keinoin     

Elina Kouki
Didaktikosta digididaktikoksi ja muita hullunkurisia tarinoita

Kaisa Leino
Monilukutaitoa harjoittavia tehtäväesimerkkejä