Iloa ja intoa lukemisen ja kirjallisuuden opetukseen -koulutus

ÄOL järjestää äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille verkkokoulutuksen, jonka tavoitteena on kehittää opettajien tietoja ja taitoja lukemaan innostamisesta sekä kirjallisuuden opettamisesta. Koulutus on avoin kaikille ja se järjestetään Opetushallituksen myöntämällä valtionavustuksella. Koulutusmateriaalit lisätään tälle sivulle.

Tervetuloa ÄOL:n järjestämän koulutuksen Iloa ja intoa lukemisen ja kirjallisuuden opetukseen -koulutus äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille sivuille!

Järjestäjä: Äidinkielen opettajain liitto ry

Ajankohta: syksy 2024–kevät 2025 (aloitus viikolla 38)

Paikka: Zoom-ympäristö

Koulutuksen tavoite: Tavoitteena on kehittää eri koulutusasteiden äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien tietoja ja taitoja lukemaan innostamisesta sekä kirjallisuuden opettamisesta.

Koulutusmenetelmät: verkkoluennot ja -keskustelut sekä itsenäiset oppimistehtävät

Hinta: Koulutus on osallistujille maksutonta. ÄOL on saanut sen järjestämiseen OPH:n myöntämää valtionavustusta.

Osallistujat: Koulutus on avoin kaikille äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille.

Koulutuksesta saa todistuksen.

Ilmoittautuminen koulutukseen alkaa tällä sivulla 10.6.2024. Koulutukseen voi ilmoittautua viimeistään 11.9.2024.

Ilmoittaudu koulutukseen tästä

Osallistujatiedot

Haluatko koulutuksesta todistuksen?

Taustatiedot koulutuksen rahoittajan tilastointia varten

Ohjelma

Kaikille yhteiset asiantuntijaluennot (5 x 45 min) lukemaan innostamisen ja kirjallisuuden opetuksen erilaisista keinoista. Kunkin luennon jälkeen on eri kouluasteilla (perusaste, lukio ja ammatillinen koulutus) työskenteleville omat ryhmäkeskusteluosiot (15 min), joita vetävät ÄOL:n työryhmien edustajat. Keskusteluista viedään pääasiat yhteiseen loppukeskusteluun (noin 30 min). Luennoitsijat antavat oppimistehtävän, ja vastaukset viedään kaikille yhteiselle Padlet-sivulle, johon on linkki ÄOL:n avoimilla verkkosivuilla. Oppimistehtävissä luentojen aiheita pohditaan oman arjen työn kannalta.

Koulutuksen aikataulu ja sisältö:

Lukevaksi kouluksi

• ma 16.9. klo 18–19.30
  • kouluttajat: Katariina Knuutinen, äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori, Järvenpään Yhteiskoulu ja Kati Säkkinen, äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori, Järvenpään Yhteiskoulu

Koulun ja kirjaston yhteistyö

• ma 30.9. klo 18–19.30
  • kouluttaja: Mervi Heikkilä, kirjailija ja Seinäjoen kaupunginkirjaston kirjastotoimenjohtaja

Kirjallisuuden opettamisen keinoja

• ma 4.11. klo 18–19.30
  • Lotta-Sofia La Rosa, erityisasiantuntija, OPH

Uudet kirjallisuuden lajit

• ma 2.12. klo 18–19.30
  • J.S. Meresmaa, kirjailija

Selkotekstit lukemaan innostajina

• ke 8.1. klo 18–19.30
  • Tuija Takala, äidinkielen ja suomen opettaja sekä selkokirjailija

Tervetuloa innostumaan lukemisen ja kirjallisuuden opetuksesta!