Pikku-Finlandia

Pikku-Finlandia on Äidinkielen opettajain liiton vuosittain järjestämä kirjallisuusesseekilpailu. Siihen voivat osallistua kaikki toisen asteen opiskelijat. Kilpailun voittaja palkitaan Helsingin Kirjamessuilla. Suomen Kirjasäätiö rahoittaa kilpailua.

Pikku-Finlandia-kilpailuun kutsutaan kaikki toisen asteen opiskelijat (myös keväällä 2024 valmistuvat). Kilpailuaika päättyy sunnuntaina 1.9.2024.

Kilpailun säännöt:

1. Kilpailuun osallistutaan kirjallisuusesseillä. Kirjoittajat saavat muokata kilpailuesseiksi esimerkiksi opiskelutarkoitukseen kirjoittamiaan tekstejä tai tutkielmia.

2. Kilpailutekstit on kirjoitettava koneella. Kilpailutekstin pituus on 6000–10 000 merkkiä (ilman välilyöntejä).

3. Kilpailuun voi osallistua myös pari- tai ryhmätyönä kirjoitetulla tekstillä.

4. Jokaiseen kilpailutekstiin täytyy liittää opiskelijan nimi, opettajan nimi, opettajan puhelinnumero ja sähköpostiosoite, koulun nimi ja osoite sekä kilpailutekstin otsikko. Tiedot liitetään mukaan sähköpostin viestikenttään, jos työ toimitetaan sähköpostitse. Kaikki työt arvostellaan nimettöminä.

5. Kilpailuaika päättyy 1.9.2024. Kilpailutöiden täytyy olla siihen mennessä perillä Äidinkielen opettajain liitossa.

Työt voi palauttaa joko tämän sivun ilmoittautumislomakkeella tai sähköpostitse.

Sähköpostiosoite on toimisto (a) aidinkielenopettajainliitto.fi.

Kilpailun voittaja saa 1000 euron rahapalkinnon, ja hänet kutsutaan palkinnonjako­tilaisuuteen, joka järjestetään myöhemmin syksyllä. Finalistit saavat kunniakirjan sekä edellisvuonna kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saaneen teoksen.

Pikku-Finlandia-esseekilpailu täyttää tänä vuonna 40 vuotta, ja palkinto on juhlavuoden kunniaksi nostettu 1000 euroon.

Kilpailun järjestää Äidinkielen opettajain liitto Suomen Kirjasäätiön tuella.

Pikku-Finlandia 2024, ilmoittautumislomake