Pikku-Finlandia 2022

Pikku-Finlandia-palkinto Tuuli Kankaansyrjälle

Äidinkielen opettajain liiton Pikku-Finlandia-kirjallisuusesseekil­pailun voitti Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion opiskelija Tuuli Kankaansyrjä. Kankaansyrjän essee Arkaainen hymy on tiheä analyysi Sylvia Plathin runosta Terä (Ariel 1965, suom. Kirsti Simonsuuri 1983).

Pikku-Finlandia-voittaja palkittiin Helsingin Kirjamessuilla Kruununhaka-lavalla 29.10. klo 11.00.

Tuuli Kankaansyrjä Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio

Kilpailuun lähetettiin tänä vuonna 24 kirjallisuuses­seetä, joista loppukil­pailuun esiraati valitsi viisi tekstiä. Palkintoraatiin kuuluivat Irene Bonsdorff (raadin puheenjohtaja, Äidin­kielen opettajain liitto), Minna Harmanen (opetus­neuvos, Opetus­halli­tus), Karo Hämäläinen (kirjailija ja Parnasso-leh­den vastaava tuot­taja), Anna Holl­sten (yliopistonlehtori, Helsingin yli­opisto) ja Virpi Hämeen-Anttila (Suomen Kirjaili­jaliiton varapuheenjohtaja).

Palkintoraati totesi yksimielisesti, että Kankaansyrjän teksti on kielellisesti hyvin taitava. Essee analysoi säkeen tarkkuudella Terä-runon merkityksiä, sen muodon ja sisällön yhteyttä, ja liikkuu runon teeman käsittelyssä sujuvasti Raamatun ja antiikin myyttisistä naisista Simone de Beauvoiriin.

Pikku-Finlandia-kilpailu järjestettiin tänä vuonna 38. kerran. Kilpailu to­teutetaan Suomen Kirjasäätiön tuella.

LOPPUKILPAILUTYÖT 2022

VOITTAJA