Turkulainen Puropellon koulun opettaja Panu Saarnivaara Vuoden äidinkielen opettajaksi

20.1.2024

Vuoden 2024 äidinkielen opettajaksi on valittu Turussa, Puropellon koulussa äidinkieltä ja kirjallisuutta opettava Panu Saarnivaara.

Äidinkielen opettajain liitto (ÄOL) perustelee valintaa seuraavasti:

Panu Saarnivaaralla on pitkä ja katkeamaton ura ja kokemus äidinkielen opettajan työstä. Oppilaat pitävät Panua rentona ja oppilasta ymmärtävänä opettajana, joka osaa opettaa ja kohdella oppilaitaan arvostavasti.

Panu on aktiivinen Turun seudun paikallisyhdistyksen jäsen ja toiminut myös sen puheenjohtajana kahdeksan vuotta. Hän on vuosikaudet ollut aktiivina mukana myös yhdistyksen kirjamessutyöryhmässä ja näin mahdollistanut oppilailleen hienon kokemuksen kirjailijahaastatteluissa Turun kirjamessuilla. Nyt Panu on toista kertaa mukana järjestämässä ÄOL:n talvipäiviä.

Panu on osallistunut aktiivisesti myös oppiaineemme kehittämiseen valtakunnallisesti, eli hän on ollut ÄOL:n hallituksessa ja perusopetusryhmän jäsenenä. Tänä syksynä hän on ollut laatimassa 9. luokan valtakunnallista suomen kielen ja kirjallisuuden koetta yhdeksättä kertaa, ja kerran hän on osallistunut myös 6. luokan valtakunnallisen kokeen laatimiseen.

Vapaa-aikanaan Panu on kunnianhimoisesti mukana harrastajateatteri Maneerissa, Turussa. Yli 25-vuotisen teatteriharrastuksensa aikana hän on ehtinyt näytellä lukuisissa rooleissa, kuten yhtenä viimeisimmistä Ferdinand Canthia näytelmässä Rouva C (2022). Teatteri-innostus näkyy myös työssä, sillä Panu järjestää koulussaan vuosittain upean ysigaalan esityksineen ja innostaa oppilaitaan myös draaman ja puheviestinnän taitojen kehittämiseen.

Panu on taitava, ahkera ja työhönsä sitoutunut pitkän linjan puurtaja, joka ansaitsee tulla nostetuksi esiin esikuvana meille kaikille.

Kuvassa Panu Saarnivaara katsoo kohti kameraa.
Kuva: Anu Virpi