Peruskoulun valtakunnalliset kokeet tukevat yhdenmukaista arviointia (HS 12.6.2025)

13.6.2025

Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 12.6.2025.

--

Peruskoulun päättäneet saavat tällä viikolla tiedon toisen asteen jatko-opintopaikastaan. Tavoitteena on, että kaikilla nuorilla olisi yhdenvertaiset mahdollisuudet jatkaa toiselle asteelle paikallisista arviointikäytänteistä riippumatta. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen tulosten mukaan oppilaiden saamat äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan arvosanat eivät kuitenkaan aina vastaa todellista osaamistasoa, vaan niissä voi olla kahdenkin arvosanan eroja todelliseen tasoon verrattuna.

Yhdenmukainen arviointi on keskeinen osa oikeudenmukaista koulutusjärjestelmää. Pedagogisten opettajajärjestöjen laatimat valtakunnalliset kokeet tarjoavat luotettavan ja vertailukelpoisen tavan arvioida oppilaiden osaamista eri puolilla maata.

Kokeet auttavat varmistamaan perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden ja sisältöjen testaamisen yhdenmukaisesti riippumatta koulun sijainnista tai paikallisesti käytetyistä opetusmateriaaleista.

Opettajille valtakunnalliset kokeet tarjoavat arvokkaan työkalun oman opetuksen kehittämiseen. Ne auttavat tunnistamaan opetuksen vahvuuksia ja kehittämiskohteita ja tukevat arvioinnin yhdenmukaisuutta ja läpinäkyvyyttä. Kokeiden tulokset voivat toimia myös keskustelun pohjana koulun sisäisessä pedagogisessa kehittämistyössä.

Kun oppilaiden osaamista mitataan perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereihin perustuvalla valtakunnallisesti yhtenäisellä kokeella, tuetaan tasavertaisten mahdollisuuksien toteutumista toisen asteen opintoihin siirryttäessä.

Sari Hyytiäinen
toiminnanjohtaja, Äidinkielen opettajain liitto ry

Jasmin Välimäki
toiminnanjohtaja, Matemaattisten aineiden opettajien liitto MAOL ry