ÄOL:n, Suomenopettajien ja SMLF:n puheenjohtajat kysyivät englanninkielisestä lukio-opetuksesta ja yo-tutkinnosta sekä S2- tai R2-opetuksesta OKM:ltä, OPH:lta ja YTL:ltä
22.5.2025
Suomi tai ruotsi toisena kielenä -oppimäärä ja muut opetusjärjestelyt englanninkielisessä lukiokoulutuksessa ja ylioppilastutkinnossa herättävät huolta
Lukiot ovat voineet hakea lupaa englanninkielisen opetuksen järjestämiseen, ja luvan saaneissa lukioissa englanninkielinen opetus alkaa elokuussa 2026. Ylioppilaskirjoitukset tehdään myös englanniksi ensi kerran syksyllä 2028.
Englanninkielisen lukiokoulutuksen ja yo-tutkinnon järjestäminen on kallista, mikä herättää monia kysymyksiä:
Voidaanko varmistaa, että englanninkielisen lukiokoulutuksen ja ylioppilaskokeen suunnitteluun ja toteutukseen tarvittavat rahat eivät ole pois kansalliskielisen koulutuksen määrärahoista? Koulutuksenjärjestäjät eivät saa joutua säästämään entisestäänkin niukoista resursseista tinkimällä oppimateriaaleista tai kasvattamalla ryhmäkokoja pienen erityisryhmän vuoksi.
Onko suunnitelmissa otettu huomioon sitä, että englanninkielinen ryhmä voi jäädä hyvin pieneksi? Ryhmiä ei voi täydentää natiiveilla suomen puhujilla. Opiskelijapaikan hinta voi siis tulla suomen- tai ruotsinkielisen opiskelijapaikan kalliimmaksi. Tällöin opiskelijat asettuvat myös epätasa-arvoiseen asemaan.
Miten voidaan varmistaa, ettei opettaja joudu opettamaan englanniksi, vaikka ei tunne kykenevänsä siihen tai ei ideologisista syistä sitä halua? Pätevien englanninkielisten opettajien rekrytoiminen voi olla haastavaa.
Lukiolain mukaan englanninkieliseen lukiokoulutukseen pääsee vain, jos ei osaa suomea tai ruotsia. Nämä opiskelijat opiskelevat siis suomi tai ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus (lyh. S2 tai R2) -oppimäärää.
Suomi tai ruotsi toisena kielenä -opetuksen järjestäminen näissä lukioissa herättää kuitenkin huolta.
Lukion opetussuunnitelman sisällöt ja tavoitteet eivät mitenkään huomioi sitä, että kielitaitoa jommassakummassa kielessä ei ole ollenkaan. Erityisesti seuraavat asiat huolettavat:
Järjestetäänkö aivan alkeista lähtevä S2- tai R2-oppimäärän opetus erillisinä opintojaksoina?
Onko lukioissa tähän riittävästi opettajaresurssia?
Onko opiskelijan mahdollista suorittaa lukion S2- tai R2-opintojaksoja hyväksytysti nollatasolta lähtevällä kielitaidolla?
Myös lukion S2- ja R2-oppimateriaalien soveltuvuus on yksi huolenaihe: alkeista lähteviä oppimateriaaleja toki on, mutta ne eivät mitenkään vastaa lukion opintojaksojen tavoitteita. Miten tämä on otettu huomioon?
Englanninkielisellä lukiokoulutuksella on erittäin suuri kielipoliittinen ja yhteiskunnallinen merkitys. Kansalliskielten oppiminen lisää osallisuutta sekä opiskeluyhteisöön että laajemmin yhteiskuntaan. Jos englanninkielisessä lukiokoulutuksessa pääosa opiskelusta tapahtuu englanniksi erillisissä ryhmissä, on selvää, ettei kansalliskielten oppimiselle juuri tarjoudu mahdollisuuksia. Kielen oppiminen on toki mahdollista koulun formaalissa S2- tai R2-opetuksessa, mutta koska oppitunneille osallistuvat vertaiset osaavat kieltä aivan yhtä vähän, kielelle altistumista on paljon vähemmän. Tällöin näyttää myös epärealistiselta, että opiskelijan on mahdollisuus suorittaa S2- tai R2-ylioppilaskoetta hyväksytyksi.
Toivomme, että saisimme vastauksia esittämiimme kysymyksiin.
Ystävällisesti
Irene Bonsdorff
puheenjohtaja
Äidinkielen opettajain liitto ry
Anne Tiermas
puheenjohtaja
Suomenopettajat ry
Amanda Audas-Kass
ordförande
Svenska Modersmålslärarföreningen i Finland r.f.