Aku Ankka -lehdelle Suomalainen kieliteko -tunnustuspalkinto

10.4.2024

Helsingin Suomalaisen Klubin Säätiö palkitsi Aku Ankka -lehden toimituksen Suomalainen kieliteko -palkinnolla 9.4.2024.

Aku Ankalla on tärkeä rooli lukutaidon edistäjänä ja suomen kielen ylläpitäjänä ja kehittäjänä. Aku Ankka tarjoaa rikasta suomen kieltä, eikä aliarvioi lukijaansa. Tämän vuoksi lehdellä on paljon myös aikuislukijoita. 40 prosenttia suomalaislapsista oppii lukemaan Aku Ankan avulla. Monille Suomeen muuttaneille ulkomaalaisille on Aku Ankka ollut korvaamaton apu kielen oppimiseen. Aku Ankalla on vuosikymmeniä ollut suuri vaikutus lukutaidon kehittäjänä, lukuinnon kasvattajana, mielikuvituksen rikastuttajana ja samastuttavana arjen antisankarina.

Aku Ankka on onnistunut säilymään hauskana, kielellisesti oivaltavana ja ajankohtaisena jo lähes 70 vuotta. Parhaimmillaan lehteen syntyy elämänmittainen side. Esimerkiksi 20 000 yli 70-vuotiasta suomalaista on lukenut Aku Ankkaa katkeamatta ihan ensimmäisestä numerosta lähtien.

Aku Ankan toimitus on kehittänyt kampanjoita lukemisen edistämiseksi ja tehnyt aktiivista yhteistyötä lukutaitoa ja lukemista edistävien järjestöjen kanssa. Työ lukutaidon eteen on tässä ajassa erityisen tärkeää. Viimeisimmän Pisa-tutkimuksen mukaan Suomen Pisa-tulokset lukutaidossa ovat laskeneet viidenneksi eniten maailmassa. Suomi on tippunut lukutaidossa sijalle 14. Heikkoja lukijoita on jo 21,4 %. Vielä vuonna 2018 heitä oli 13,5 %. Hyvien lukijoiden määrä on vähentynyt tässä ajassa 14 prosentista 9 prosenttiin. Kaikki tulokset ovat laskeneet, mutta lukutaidossa laskua on eniten.

Suomen kieli ja kulttuuri eivät säily ilman yhteisiä ponnistuksia lukutaidon vuoksi. Suomen suurimman aikakauslehden, Aku Ankan, panostus lukutaitotyöhön on merkittävä.

Helsingin Suomalaisen Klubin säätiö jakoi tänä vuonna kolmannen kerran Suomalainen kieliteko -tunnustuspalkinnon suomen kielen käytön ja suomenkielisen kulttuurin edistämiseksi.

Tunnustuspalkinto voidaan jakaa yksilöille tai yhteisöille, jotka Klubin määrittelemänä ajanjaksona ovat ansioituneet esimerkiksi suomen kielen tutkimuksen, opiskelun ja opetuksen, suomenkielisen journalismin, puheviestinnän, suomen kielelle, kääntämisen, kauno- tai tietokirjallisuuden julkaisemisen tai muun suomenkielistä kulttuuria edistävän toiminnan saralla.

Palkinnon myöntää Helsingin Suomalaisen Klubin säätiö ja sen suuruus on 5000 euroa.

Helsingin Suomalainen Klubi on nimennyt palkinnon jakamista varten toimikunnan, jonka puheenjohtaja toimii johtava rehtori Ari Huovinen. Toimikunnan jäseninä ovat Helsingin yliopiston suomen kielen professori Jaakko Leino, Äidinkielen opettajain liitto ry:n toiminnanjohtaja Sari Hyytiäinen, Suomen tietokirjailijat ry:n emeritus puheenjohtaja professori Markku Löytönen, Suomen Kirjailijaliiton toiminnanjohtaja Ilmi Villacís.

Helsingin Suomalainen Klubi ry perustettiin lähes 150 vuotta sitten keskustelemaan suomalaisuudesta ja suomalaisuuden aseman kohottamisesta yhteiskunnassamme, vaalimaan suomalaista kulttuuria ja herättämään yhteiskunnallista keskustelua. Tänään Klubi on yleishyödyllinen yhteisö, jonka toiminta palvelee koko yhteiskuntaa.

Lisätietoja antaa toimikunnan puheenjohtaja Ari Huovinen: ari.huovinen@gmail.com