Ajankohtaisia koulutuksia ja tapahtumia

7.10.2021

Opetushallituksen rahoittama varhaiskasvatuksen ja opetustoimen henkilöstökoulutus

Teatteri Pensas: TUNDRA – draama tunnetaitojen tukena 29.10.–11.12.2021

Oletko kiinnostunut draaman mahdollisuuksista tunnetaitojen vahvistamisessa? Tervetuloa Teatteri Pensaan ammattilaisten toteuttamaan TUNDRA – draama tunnetaitojen tukena (4 op) -koulutukseen, joka olosuhteiden takia toteutetaan etänä Zoomin välityksellä 29.10.–11.12.2021. Kokonaisuuden rahoittaa Opetushallitus, joten se on osallistujille maksuton. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kokemusta draamatyöskentelystä. Eikä myöskään erityistä IT-osaamista! Mukaan mahtuu 24 ensimmäiseksi ilmoittautunutta.

Ilmoittautuminen sähköpostilla osoitteeseen teatteripensas (at) gmail.com. Koulutukset ovat yleensä täyttyneet todella nopeasti, joten kannattaa toimia pian!

TUNDRA – Draama tunnetaitojen tukena -koulutuksen tavoitteena on antaa opettajille paremmat edellytykset tukea oppilaiden tunnetaitoja moninaisessa ja muuttuvassa (koulu)maailmassa, yhteistyön voimaa korostaen, huomioiden mm. kulttuurisen moninaisuuden, kestävän elämäntavan sekä seksuaali- ja tasa-arvokasvatuksen kysymykset. Lisäksi tavoitteena on harjoitella tunnetaitomenetelmiä oppilaan motivaatioon, itsesäätelyyn ja keskittymiseen liittyvissä tilanteissa. Myös opettajan omiin voimavaroihin ja työssäjaksamiseen kiinnitetään huomiota erilaisten harjoitteiden avulla. Koulutus on toiminnallinen ja siihen sisältyy työssä toteutettava projekti.

Asiantuntijavieraina toimivat monikulttuurisuuden asiantuntija Melody Karvonen, RFSU:n seksuaaliterveyden asiantuntija, kätilö Susanna Ruuhilahti sekä ekologi, väitöskirjatutkija Sami Keto. Draaman asiantuntijoina taasen jatkaa NYT- ja Draama-agentit-koulutuksista tuttu kolmikko: Jenni Bergius, Rosa-Maria Perä ja Malla Riionheimo, joilla kaikilla on vankka ammatillinen pohja teatteripedagogeina ja yhteisötaiteilijoina. Ja tuttuun tapaan työskentelyssä merkittävässä roolissa on tietysti myös ryhmä itse!

Koulutus järjestetään koko Suomessa eli kokonaan verkossa Zoom-ohjelman kautta.

Ajankohdat ovat:

pe 29.10. klo 16-20
la 30.10. klo 10-16

pe 19.11. klo 16-20
la 20.11. klo 10-16

pe 10.12. klo 16-20
la 11.12. klo 10-16

Lisätiedot koulutuksesta: https://pensas.org/hankkeet/tundra-draama-tunnetaitojen-tukena-6-op/

Suomen Romaniyhdistyksen, Saamelaiskäräjien ja Nuorten Akatemian täydennyskoulutussarjat

Syksyllä 2021 ja keväällä 2022

Saamelaiskäräjät, Suomen Romaniyhdistys ja Nuorten Akatemia järjestävät Kulttuurien koulu -täydennyskoulutuksia saamelais- ja romaniteemoista. Koulutussarja on opettajille maksuton, ja se pitää sisällään kolme etäkoulutuspäivää sekä ennakkotehtävän ja käytännön harjoituksia koulutuspäivien väliin tehtäviksi.

Mitä?

Koulutuksen aikana opettajan ymmärrys saamelais- ja romanikulttuurien erityispiirteistä kasvaa. Opettaja saa käsiinsä ajankohtaista oppimateriaalia aiheista ja kasvattaa valmiuksiaan nuorten kulttuuri-identiteetin tukemiseen. Koulutussarjan viimeisenä päivänä käydään Erätauko-keskustelu, josta opettaja saa vinkkejä tasavertaisen dialogin lisäämiseen oppilaitoksissa.

Koulutukset ovat saamelais- ja romaninuorten suunnittelemia. Kouluttajina toimivat saamelais- ja romanikulttuurien asiantuntijat.

Kenelle?

Koulutus on suunnattu yläkoulujen ja toisen asteen opettajille.

Milloin?

Syksyllä 2021: ti 2.11., ke 24.11. ja to 16.12.

Keväällä 2022: ti 25.1., ke 16.2. ja to 17.3.

Hanketta rahoittaa Opetushallitus.

Lue hankkeesta lisää ja ilmoittaudu koulutuksiin.

Kansallismuseo: Opettajien after work  teemana saamelaiset, vähemmistöhistoriat ja kulttuuriperinnön omistajuus

Ke 3.11. klo 16–​18, Kansallismuseon Auditorio, Mannerheimintie 34, Helsinki

Ilmoittautuminen 31.10. mennessä

Kansallismuseo järjestää maksuttoman kaikille opettajille ja opettajaksi opiskeleville suunnatun iltapäivän mittaisen koulutuksen.

Koulutus järjestetään keskiviikkona 3.11.2021 klo 16–18. Koulutuksen teemana on saamelaisuus, saamelaiskulttuuri, kulttuuriperinnön omistajuus ja alkuperäiskansan oikeus omaan kulttuuriperintöönsä. Koulutus liittyy kansainvälisesti merkittävään Kansallismuseon saamelaiskokoelman repatriaatioon eli palautukseen saamelaismuseo Siidalle ja palautusprosessiin liittyvään näyttelyyn Mäccmõš, maccâm, máhccan – kotiinpaluu.

Opettajien after workissa kuullaan aluksi Kansallismuseon uusista näyttelyistä ja palveluista opetusyleisölle.

Iltapäivän kohokohtana repatriaatiotutkija ja projektipäällikkö Eeva-Kristiina Harlin sekä Kotiinpaluu-näyttelyn sisällöllinen ohjaaja ja saamelainen toimija Petra Laiti kertovat saamelaiskokoelman palautusta eli repatriaatiota juhlistavan Kotiinpaluu-näyttelyn herättämistä kysymyksistä saamelaiskokoelmasta, vähemmistöhistoriasta ja kulttuuriperinnön omistajuudesta.

Tilaisuuden päätteeksi lähitapahtumaan osallistuvilla on mahdollisuus tutustua Kansallismuseon tuoreeseen näyttelyyn Mäccmõš, maccâm, máhccan – kotiinpaluu.

Tilaisuus on maksuton peruskoulun, toisen oppiasteen ja korkeakoulujen opetushenkilökunnalle sekä opettajaksi opiskeleville. Ilmoittaudu mukaan lähitapahtumaan 31.10.2021 mennessä: https://ssl.eventilla.com/opeafterwork

Tilaisuuden puheohjelmaa voi seurata myös etätilaisuutena verkossa https://event.prospectumlive.com/opettajien-after-work. Linkki aktivoituu n. 15 min ennen tilaisuuden alkua. Etätilaisuuteen ei tarvitse erikseen ilmoittautua.

Ohjelma

• klo 16-16.30 Kansallismuseo nyt - ajankohtaiskuulumiset ja uudet oppimispalvelut
    Sanna Valoranta-Saltikoff & Hanna Korhonen, museolehtorit Kansallismuseo

• klo 16.30-17 Keräilyhistoriasta rematriaatioon - saamelaiskokoelma ja sen monet merkitykset