Yläkoulun Nuori Aleksis 2023 -kirjallisuuspalkinnon ehdokkaat selvillä

30.8.2023

Nuori Aleksis on Äidinkielen opettajain liiton myöntämä kirjallisuuspalkinto. Lukuraateja on kaksi: toinen kootaan toisen asteen opiskelijoista ja toinen yläkoulun oppilaista. Yläkoulun raati valitsee oman suosikkinsa edellisenä vuonna ilmestyneistä kotimaisista, nuorille suunnatuista kauno- ja tietokirjoista. Opetushallituksen Lukuliike rahoittaa yläkoulun raatia.

Projektiin osallistuvat yläkoululaiset lukivat kevään ja kesän aikana kymmenittäin vuonna 2022 ilmestyneitä kotimaisia nuortenkirjoja. Ahkerimmat lukivat kaikki listan 72 teosta.

Tämän vuoden yläkoulun Nuori Aleksis -palkinnon saajaksi ovat ehdolla seuraavat teokset:

Siiri Enoranta: Maailmantyttäret, WSOY
Leena Paasio: Harmaja luode seitsemän, WSOY
Elina Pitkäkangas: Sang, WSOY
Oona Pohjolainen & Adile Sevimli: Kärsimyskukkauuteaddiktio, Otava
Mila Teräs: Yökirjeitä, Otava.

Esiraati, johon tänä vuonna kuului 69 oppilasta ympäri Suomen, on perehtynyt kevään ja kesän aikana viime vuonna ilmestyneisiin kotimaisiin kauno- sekä tietokirjallisiin teoksiin omien mieltymystensä mukaan. Jokainen esiraatilainen luki vähintään 15 teosta; keskimäärin esiraatilaiset lukivat kukin 25 kirjaa. Esiraadin viisi parasta lukijaa muodostavat loppuraadin, joka kokoontuu syyskuussa yhteen valitsemaan Nuori Aleksis -palkinnon saajan.

Loppuraatiin kuuluvat

Martta Holappa, Kiviniityn koulu
Vilhelmiina Kutvonen, Tiirismaan peruskoulu
Teresa Ratia, Helilän koulu
Rosa Ratilainen, Pyörön koulu
Tuisku Siukonen, Jätkäsaaren peruskoulu.

Nuori Aleksis -kirjallisuuspalkinnon saaja palkitaan 1 500 euron rahapalkinnolla. Palkinnon myöntää Äidinkielen opettajain liitto. Nuoret loppuraatilaiset jakavat palkinnon Turun Kirjamessuilla 29.9. klo 11.00 Agricola-lavalla.

Yläkoulun Nuori Aleksis -projektin tavoitteena on paitsi löytää nuorten omat kirjasuosikit myös innostaa nuoria lukemaan ja keskustelemaan kirjallisuudesta. Nuoret pääsevät raadin kautta myös vaikuttamaan nuortenkirjallisuuden tunnetuksi tekemiseen. Yläkoulun Nuori Aleksis -projekti nostaa lukemisesta ja kirjallisuudesta kiinnostuneet nuoret esiin!

Viime vuonna yläkoulun Nuori Aleksis -palkinnon sai Anne-Maija Aallon teos Mistä valo pääsee sisään (Otava).

Lisätiedot:

Jenni Fabritius, järjestösihteeri, Äidinkielen opettajain liitto