Mika Waltari -kirjoituskilpailu lukiolaisille

8.2.2023

Mika Waltari -seura järjestää vuonna 2023 maamme kaikille lukiolaisille avoimen, Mika Waltarin nimeä kantavan kirjoituskilpailun.

Lajina ensimmäisenä kilpailuvuonna on novelli. Aihe, teema ja motiivi ovat vapaat.

Voit kirjoittaa yhtä hyvin realistisen kuin fantasianovellin, voit kirjoittaa historiasta, matkasta tai hiljaisesta hetkestä, muistosta. Tekstisi voi olla juoni- tai tilannenovelli. Kirjoita juuri niin kuin itse haluat! Ja valitsitpa minkä otsikon, lajityypin ja sävyn hyvänsä, tutki aihetta mahdollisesti lähteistä ja ennen kaikkea sisimmässäsi; käytä mielikuvitustasi, kuule kieltäsi. Kilpailussa ei etsitä Waltarin kopioijia vaan omaäänisiä kirjoittajia.

Kilpailutekstien kieli on suomi, maksimipituus viisi liuskaa fonttikoolla 12 ja rivivälillä 2. Kukin osallistuja voi lähettää useammankin kuin yhden novellin, kunhan niiden yhteispituus ei ylitä viittä liuskaa. Kilpailutöiden tulee olla muualla julkaisemattomia.

Toimita kilpailutyösi sähköpostin liitteenä pdf-muodossa osoitteeseen kilpailu@mikawaltariseura.fi 26.3.2023 klo 24 mennessä. Liitä sähköpostin tekstiosioon nimesi, yhteystietosi ja koulusi nimi; älä liitä niitä itse kilpailutekstiin eli pdf-liitteeseen.

Palkinnot:

1. palkinto 500 euroa
2. palkinto 300 euron arvoinen lahjakortti Werner & Jarl -kirjakauppaan
3. palkinto 200 euron arvoinen lahjakortti Werner & Jarl -kirjakauppaan

Lisäksi parhaat kilpailutyöt julkaistaan kirjoittajan erillisellä luvalla Mika Waltari -seuran Illusioni-lehdessä.

Palkinnot ovat veronalaista tuloa.

Kilpailutöiden otsikot:

1. /Oma otsikkosi/
2. Horisontissa Port Said
3. Vieraat kaupungit
4. Koiran katse

KUTSU ÄIDINKIELEN OPETTAJILLE

Mika Waltari -seura järjestää vuoden 2023 alulla kirjoituskilpailun lukiolaisille. Tarvitsemme asiantuntevia esiraatilaisia valitsemaan loppukilpaan pääsevät kilpailutyöt. Raadin työ ajoittuu huhtikuulle.

Toivomme äidinkielen opettajilta ilmoittautumisia tähän ratkaisevan tärkeään tehtävään. Ilmoittautumisensa (alustavankin) voi lähettää osoitteeseen kilpailu@mikawaltariseura.fi. Pienenä lahjana kaikille esiraatilaisille on luvassa 60–80 euron arvoinen lahjakortti Werner & Jarl -kirjakauppaan sekä vuoden mittainen ilmaisjäsenyys Mika Waltari -seurassa.

Terveisin
Mika Waltari -seuran hallitus