Iina Lemström Linnankosken lukiosta voitti Suomalaisen kirjoituskilpailun 2022

28.2.2023

Suomalaisen kirjoituskilpailun voittajat ja kilpailun edustajat

Helsingin Suomalainen Klubi järjesti 15. kerran Suomalaisen kirjoituskilpailun lukiolaisille yhteistyössä Opetushallituksen, Äidinkielen opettajain liiton, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton ja Otava-konsernin kanssa. Teemana oli tällä kertaa metsä, joka oli kiinnostanut peräti 1241 opiskelijaa 33 lukiossa eri puolilla Suomea. Kilpailun palkintotilaisuus pidettiin Kalevalan päivänä 28.2. Voittajaksi valittiin Iina Lemström Linnankosken lukiosta Porvoosta kirjoituksellaan Tapiolan tyttärille suruistani puolet.

Suomalainen kirjoituskilpailu on maamme suurimpia lukiolaisille järjestettyjä kirjoituskilpailuja. Vuoden 2022 kilpailun teema, metsä, kiinnosti lukiolaisia. Aiheista suosituimmaksi osoittautui kysymys metsän merkityksestä kirjoittajalle ja suomalaisille. Erityisesti eettis-ekologinen ajattelu nousi esiin.

Opettajat lähettivät omista kouluistaan kilpailuun kaikkiaan 93 parhaaksi katsomaansa tekstiä. Arvostelussa painotettiin hyvän ja vivahteikkaan suomen kielen käyttöä, ja raati kehui tasoa hyväksi.

Kilpailun voittajat ja kunniamaininnan saajat palkittiin Helsingin Suomalaisella Klubilla Kalevalan päivänä 28.2. Mukana tilaisuudessa oli myös kilpailun suojelija, eduskunnan puhemies Matti Vanhanen.

Palkinnot:

1. Iina Lemström, Linnankosken lukio, Porvoo, 1000 €

2. Niina Puhakainen, Otaniemen lukio, Espoo, 500 €

3. Hertta Valanta, Lahden yhteiskoulun lukio, Lahti, 300 €

Kunniamainnat ja kirjapalkinnot:

Nora Koskenniemi, Lahden yhteiskoulun lukio, Lahti

Heljä Vääräniemi, Taivalkosken lukio, Taivalkoski

Niilo Selin, Tampereen klassillinen lukio, Tampere

Kilpailun johtaja rehtori Ari Huovinen kertoi, että vuoden 2023 tehtävien suunnittelu on jo käynnissä. Teemana on suomalainen luovuus.

Ks. lisää Suomalaisesta kirjoituskilpailusta osoitteesta www.suomalaisuus.fi. Sivustolle tulevat myös palkitut kirjoitukset.

Suomalaisen kirjoituskilpailun 2022 voittaja Iina Lemström
Eduskunnan puhemies Matti Vanhanen on Suomalaisen kirjoituskilpailun suojelija.