Minna Canth: Kolme novellia (selkomukautus)

Minna Canth: Kolme novellia. Ystävät, Salakari ja Missä onni? 

Selkomukautus: Tuija Takala, 2022

 

Mitä voi tapahtua ystävyydelle?
Miten halu rakastaa vaikuttaa ihmiseen?
Mitkä asiat tekevät onnelliseksi?

Minna Canth kirjoitti asioista,
jotka olivat tärkeitä 1800-luvun ihmisille.
Ne ovat tärkeitä myös nykyään.
Siksi Minna Canthin kertomukset kiinnostavat,
ja ne herättävät tunteita ja ajatuksia.

Tässä kirjassa on kolme Minna Canthin novellia.
Ystävät-novelli kertoo nuorista naisista,
joille läheinen ystävyys on tärkeä.
Salakari on pitkä novelli.
Siinä nainen toivoo aviomieheltä rakkautta
mutta ihastuu toiseen mieheen.
Novelli Missä onni? on kertomus,
jossa ajatukset onnesta muuttuvat.

Tuija Takala on muokannut novellit selkokielelle,
ja kirjassa on myös tietoa Minna Canthista.
Kirja on toinen osa Laatusanan 
selkokielisestä klassikkosarjasta.
Ensimmäinen osa on Aleksis Kiven Kullervo.

Novellikokoelmalla on selkotunnus.

Hinta: 16 € (+ lähetyskulut)

Tilauslomake

Kirjan voi myös ostaa e-kirjana Ellibs E-kirjakaupasta.

 

Tehtäväpaketti (PDF)

Kolmen novellin käsittelyyn on runsaasti Tuija Takalan laatimia tehtäviä SKKO:n verkkosivujen jäsenalueella materiaalipankissa. Muut kuin SKKO:n jäsenet voivat tilata tehtäväpaketin 15 euron hintaan Laatusanan tilauslomakkeella.

 

Sisällys
 

Aluksi 


Ystävät 


Salakari 

Luku 1
Karellin perhe sai vieraita 

Luku 2
Alma ja John soutivat järvellä

Luku 3
Alma suri loman loppua

Luku 4
Kesän viimeiset vieraat yllättivät

Luku 5
Syksy alkoi kaupungissa

Luku 6
Alma juhli 

Luku 7
Alma ja Nymark tekivät retken jäälle

Luku 8
Alman lapsi sairasti 

Luku 9
Alma kärsi syyllisyydestä


Missä onni?


Lisätietoja 

Minna Canthin elämä 

Minna Canthin tuotanto 

Canthin novellien aatteita ja ajatuksia

Mitä tarkoittaa mukautus selkokielelle?


Lähteet