Pikku-Finlandia 2020

Adrian Sundberg Kuva: Pata Degerman

Äidinkielen opettajain liiton lukiolaisille suunnatun Pikku-Finlandia-kirjallisuusesseekilpailun voitti tänä vuonna Adrian Sundberg Hankoniemen lukiosta esseellä Sanattoman maailman runous. Esseessä pohditaan haikurunouden luonnetta ja keinoja sanoittaa ympäröivää maailmaa ja ihmisen kokemusta. Näitä avataan mm. Shiki Masaokan, Bashoon ja Kerouacin runojen tarkastelun kautta.

Palkintoraati luonnehti esseetä mm. näin: "omaääninen", "oman lukuelämyksen ja haikun estetiikan luonteva yhdistäminen", "kaunis, vaikuttava", "japanilaisen kulttuurin eläminen", "eri taiteenlajien yhdistäminen", "japanilaisen runon vertailu länsimaiseen runouteen osoittaa asiaan perehtyneisyyttä", "kivi-metaforan käyttö aloituksessa ja lopetuksessa onnistunutta", "kieli kaunista ja tavoittaa jotakin olennaista haikun maailmasta".

Äidinkielen opettajain liiton toisen asteen opiskelijoille suunnatun Pikku-Finlandia-kilpailun taso oli esiraatina toimineen ÄOL:n entisen puheenjohtajan Mervi Murron mielestä korkea. Samaan johtopäätökseen tuli loppukilpailun raati, joka sai seitsemän kärkityötä arvioitavakseen. Raati luonnehti loppukilpailutöitä “kielellisesti tasokkaiksi”, “yhteiskunnallista havahtumista osoittaviksi” teksteiksi, joissa käsitellään aikaa ja ihmisyyttä, ns. suuria aiheita.

Kilpailuun lähetettiin 39 esseetä eri puolilta Suomea. Loppukilpailun raatiin kuuluivat Sari Hyytiäinen (raadin puheenjohtaja, ÄOL), Minna Harmanen (opetusneuvos, Opetushallitus), Karo Hämäläinen (kirjailija ja Parnasso-lehden vastaava tuottaja), Anna Hollsten (yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto) ja Sirpa Kähkönen (Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja). Kilpailu toteutetaan Suomen Kirjasäätiön tuella.

Adrian Sundberg kuvaa haikua esseessään tällä tavoin:

Haiku kuitenkin pääsee niin lähelle tuota sanatonta maailmaa kuin runo ylipäätään voi päästä. Se ei tarjoa todellisuutta runokuvin koristeltuna, eikä se myöskään johda lukijaa epätodellisiin unimaailmoihin. Näiden sijaan haikun ihmeellisyys perustuu todellisuuteen itseensä, lähes ylitodelliseen realismiin. Haikut osoittavat elämämme olevan päivästä päivään täynnä itsestään selviä ihmeitä, joiden kiehtova olemus hukkuu niiden jokapäiväisyyteen: nähdessämme ruohikossa matelevan kotilon näemme useimmiten vain kotilon, yleisen puutarhatuholaisen. Näemme pelkän käsitteen, pelkän ilmeettömän nimilapun, jonka taakse tämän ihmeellisen olennon kierteinen olemus katoaa. Näin ollen tottumus on siis kauneuden vihollinen; asioiden ottaminen itsestäänselvyyksinä sulkee silmämme meitä ympäröivältä maailmalta sanojen takana. Tämä on mielestäni haikun ydinopetus ja toisaalta myös sen tarkoitus: saada meidät näkemään, todella näkemään maailma, sen välitön mutta silti tavoittamaton, alati ohikiitävä ja siksi hieman surumielinenkin kauneus jokaisen hetken aivan pienimmässäkin yksityiskohdassa. Silloin ymmärrämme, että kaikki mitä etsimme - onnellisuus, valaistumiseen johtava oivallus, nykyisyys ja ylipäätään koko elämä - kaikki se on koko ajan tässä, aivan silmiemme edessä. Mutta koska olemme niin tottuneita siihen emme tule edes kiinnittäneiksi siihen huomiota. Kuten vanha zen-opetus kuuluu: "Kaikki on liiankin selvää, siksi sen käsittäminen kestää niin kauan."

Esseessä käsitellyt haikut:

Shiki Masaoka 1999: Japanilaisia haikurunoja neljälle vuodenajalle. Suomentanut Heikki Mallat.
Bashoo 1984: Harhojen maja. Kokoelma proosaa ja runoa. Suomentanut Kai Nieminen.
Jack Kerouac 2006: Haikujen kirja. Suomentanut Arto Lappi.

Voittajan haastattelu

Palkintoraadin puheenjohtaja Sari Hyytiäinen haastatteli Pikku-Finlandia-voittajaa Adrian Sundbergia. Haastattelussa Sundberg kertoo muun muassa esseen kirjoitusprosessista, miksi hän kirjoitti juuri haikuista ja mitä vihjeitä hän antaisi seuraavaan Pikku-Finlandiaan osallistuville. Katso haastattelu alta!

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

LOPPUKILPAILUTYÖT 2020

VOITTAJA

Adrian Sundberg: Sanattoman maailman runous
Hankoniemen lukio
Opettaja: Katriina Kyrölä

MUUT FINALISTIT

Milla Lahtela: Hankala naisen muotti
Elimäen lukio
Opettaja: Sinikka Nopanen

Niilo Miettinen: Surun helmiäinen

Vilma Moilanen: Maailmalta katoamisen lyhyt oppimäärä
Kuopion Lyseon lukio
Opettaja: Päivi Kiiski

Selina Sarantila: Maailmankaikkeus tiimalasissa

Kiisa Uusitalo: Spiraalinmuotoinen vankila
Opettaja: Tuula Uusi-Hallila

Silva Virtanen: Pääseekö sisään?
Tampereen yhteiskoulun lukio
Opettaja: Vuokko Koskivirta