Uusin Virke

PÄÄKIRJOITUS Virke 3/2022

Milja Ahtosalo

 

VAATTEISTA VUOROVAIKUTUKSEEN

 

Äidinkielen ja kirjallisuuden foorumin mentoritekstityöpajassa piti kirjoittaa teksti itselle tärkeästä harrastuksesta. Ajattelin kirjoittaa pitsinnypläämisestä, mutta en päässyt sinne asti, koska aloitin tekstin kansallispuvuista. Otaksun, että monella muullakin – kuten välineurheilussa yleensä – nälkä kasvaa syödessä. Silloin ei sitten enää riitäkään vain pelkkä puku, vaan sitä pitää parannella ja hankkia siihen uusia osia tai sitten mieleen tulee ajatus, että ehkä vielä toinenkin puku mahtuisi kaappiin ja entäs sitten muu perhe…

Moni kansallispuvun omistaja sonnustautuu pukuunsa elokuun alussa, kansallispuvun syntymäpäivänä. Silloin, pitkin kaupunkia kansallispuku päällä tepastellessa, tulee altistaneensa itsensä monenlaiselle vuorovaikutukselle. Joku jää tuijottamaan, toinen tulee kehaisemaan ja joku ihan varmasti tulee kysymään, että mikäs puku se sinulla oikein onkaan päällä.

Erityisiin vuorovaikutustilanteisiin pääsee, kun lähtee täysissä kansallispukutamineissa kouluun. Vieläkin se vähän jännittää joka kerta, vaikka olisi saanut kannustettua kollegatkin pukeutumaan omiinsa. Kaunein kehu, joka minulle on puvustani sanottu, kuulin entisen irakilaistaustaisen oppilaani suusta. Hän sanoi minun muistuttavan kotimaansa naisia juhlavaatteissaan.

Foorumin teema, vuorovaikutus, saa jatkoa tässäkin virkkeessä. Millaista on hyvä Kelan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus? Millaista vuorovaikutusta koulun S2-opetuksen rakenteet tarjoilevat? Millaista vuorovaikutusta tarvitaan yhteisopettajuuden aloittamiseen? Millaisessa vuorovaikutusta käyttäjilleen tarjoavat Äly ja LOPS? Toivottavasti tämäkin lehti suo teille iloisia lukuhetken jälkeisiä vuorovaikutushetkiä.