Uusin Virke

PÄÄKIRJOITUS Virke 4/2020

Jaana Ristimäki

Suuret kiitokset!

Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Tässä numerossa hyvästelemme Seitsemän veljestä -romaanin juhlavuoden ja annamme aplodit Väinö Linnalle, jonka syntymästä on kulunut 100 vuotta. Raskaimmat jäähyväiset ovat henkilökohtaiset: vuosien päätoimittajuuden jälkeen olen jättämässä tehtäväni ja uudeksi Virkkeen väliaikaiseksi päätoimittajaksi ryhtyy äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Sari Noponen Mikkelistä. Suuret, suuret kiitokset näistä vuosista kaikille Virkkeen lukijoille, kirjoittajille ja muille yhteistyökumppaneille!

Niin Seitsemän veljestä, Täällä pohjantähden alla kuin Tuntematon sotilaskin kuvaavat pienen ihmisen kykyä sopeutua ja jatkaa elämäänsä suurten ulkopuolelta tulevien paineiden ja yhteiskunnallisten muutosten keskellä. Tämä on tullut tutuksi myös opetusmaailmassa kuluneen vuoden aikana: etäopetus, huoli omasta, opiskelijoiden ja läheisten terveydestä ja turvallisuudesta, lomautukset ja leikkaukset, mahdollinen oppivelvollisuusuudistuksen aikataulu ja uusien opetussuunnitelmien laatiminen ovat tehneet tästä vuodesta erityisen kuormittavan. Moni opettaja on hakenut uutta energiaa ammattitaitoa täydentävistä tai aivan uuden alan opinnoista. Tässä Virkkeen numerossa esittelemme muutamia opiskelukokemuksia.

Seitsemän veljestä -juhlavuoden päätteeksi kokosimme pieniä kirjallisuusesseitä ja havaintoja Seitsemästä veljeksestä. Näitä voisi olla hauska lueskella oppilaidenkin kanssa. Teksteissä Seitsemää veljestä tutkitaan unien, tulen, nimien ja vuorovaikutuksen kautta ja löytyypä ohje myös juhlaillallisen valmistamiseen Jukolan veljesten tapaan. Ehkäpä ensi kevään luokkaretki suuntautuu Virva Lehmusvaaran vinkkien mukaan Nurmijärvelle.

Tässä hyppään pois kyydistä. Vilkutan ja hetken tuumaan. Sitten teen niin kuin Rokka ja "mään laskemaan mukuloita, jos he ovat vaikka lissäytynneet!".