Uusin Virke

PÄÄKIRJOITUS Virke 1/2019

Jaana Ristimäki

Liity lukuhaasteeseen!

Uusi vuosi tuo mukanaan lupaukset ja pyrkimykset elämänmuutokseen. Luen enemmän, minäkin päätin. Aloitin pontevasti ja tammikuun ensimmäisellä viikolla ahmaisin kirjan päivässä; olin kuin Pantagruel pitopöydässä. Loppiaisen jälkeen loppui loma ja lystinpito: pölyisen paperin ja painomusteen tuoksuiset sivut (ah, onko mitään parempaa) vaihtuivat tuhansiksi merkeiksi tietokoneen ruudulla. Parin viikon jälkeen tajusin, että näin ei voi jatkua ja päätin, että varaan tietoisesti aikaa arjestani asioille, joista nautin. Latasin internetistä itselleni Helmet-lukuhaasteen excel-taulukon ja aloin luoda itselleni rutiinia lukemiseen.

Tässä lehdessä esittelemme erilaisia lukuhaasteita ja kerromme myös Lahden kaupunginkirjastossa kehitellystä aikuisten lukudiplomista. Samalla haastamme kaikki Virkkeen lukijat myös tarttumaan johonkin lukuhaasteeseen. Omia haasteitaan löytyy niin metsäkirjallisuudesta kuin vaikka mangasta kiinnostuneille. Lukijakuntamme koostuu toki siitä kansanryhmästä, jota ei tarvitse juuri houkutella kirjan ääreen, mutta joskus pieni muistutus ajankäytön priorisoinnista lukemisen eduksi ei ole pahitteeksi. Uusien rutiinien luomiseen kannustaa myös tässä numerossa esitelty luovan kirjoittamisen opas, Syön aamupalaksi Eiffel-torneja, jossa Niina Hakalahti esittelee kaksi kirjoitusharjoitusta vuoden jokaiselle viikolle.

Oletteko kehitelleet luokassanne omia lukuhaasteita tai keksineet muita ratkaisuja oppilaiden lukuinnon lisäämiseksi? Seuraavaan Virkkeen numeroon kokoamme lukemaan innostavia ideoita ja kuulisimme mielellämme kaikenlaisia, hyväksi (tai huonoksikin) havaittuja kokemuksia. Ota siis yhteyttä Virkkeen nettisivujen kautta tai sähköpostilla jaana.t.ristimaki (a) gmail.com ja jaa omat parhaat vinkkisi, jotta yhdessä saisimme kannustettua uuden sukupolven lukemisharrastuksen pariin.