Uusin Virke

PÄÄKIRJOITUS Virke 2/2021

Sari Noponen

Vilkutus

Eräänä iltapäivänä ajaessani koulun portista ulos naapuriluokan tyttö hymyili ja vilkutti jalkakäytävältä. Näin tytön hymyn. Onneksi katseemme kohtasivat, sillä uskon, että meidän molempien oli kiva lähteä kotiin. Vilkutin ja hymyilin takaisin. Kun rajoitukset vielä vaikuttavat elämään, nämä hetket ovat erityisen tärkeitä. Maskin takaa kaikki ilmeet eivät näy, vaikka kuinka silmät tuikkisivat. Kun näkee tuttavan ilman maskia, on se erityinen hetki. Hymy näkyy.

Kun kuljemme toistemme ohi maski kasvoilla, on erityisesti ajateltava, miten ilmaisee hymyn, jota ei näe. Välittäminen on näytettävä käsimerkeillä, ehkä pienellä kosketuksella tai sanoittamalla. Silloin vilkutus voi olla turvallinen vaihtoehto, sillä se lähentää, eikä se ole vain auton ikkunasta tai kaukaa ilmaistu tuntemisreaktio, vaan ajatus: "Kiva nähdä!" Vilkuttaa voi myös parin metrin päästä. Pelleillä voi sitten kuninkaallisen hillitysti kämmentä käännellen.

Vilkutuksella on näinä aikoina myös hätkähdyttävä puolensa, jos puhelin alkaa metelöidä. Se hälytys ei naurata, ja sen jälkeen saa vilkutella etäopetusruudulla. Tervehtimistapana ja poistumismerkkinä käden heilauttaminen on sielläkin vertaansa vailla. Etäkokouksissa on huomattu, että vaikka kameraa ei muuten oikein uskalleta pistää neuvonpidon aikana päälle, niin kun tapaaminen loppuu, kaikki vilkuttelevat innokkaasti.

Anne, tietokirjailija ja ÄOL:n pitkäaikainen toiminnanjohtajamme! "Sinä ihme kaikkien ihmeitten seassa." (Aleksis Kivi) Sinulle vilkutamme yhdessä tänä keväänä kyynelsilmin. Olet yhdistänyt meitä opettajia vuosikymmenien ajan: auttanut, tiedottanut, järjestellyt, taittanut ja juontanut. Olemme voineet luottaa sanoihisi: "Minä hoidan." Nyt sinä neiti kesäheinä saat nauttia kultaisesta päivänpaisteesta! Olet sen ansainnut tuhat kertaa!

Kevät ja koulujen loppuminen on vilkutusten aikaa, sillä osa oppilaista päättää koulunsa aloittaakseen sitten taas syksyllä uutta. Halaukset voivat tuntua tänä aikana hieman sopimattomilta, vaikkakaan eivät ne kiellettyjä ole (ainakaan kaikkialla Suomessa). Olen muutaman kerran halannut ilmaa ystävistäni erotessa, muttei se kunnon halausta korvaa.

Vilkuttaminen tai käden heilautus kantaa rajoitusten ohi ja vahvistaa viestin: hyvää matkaa. Tavataan sitten, kun sattuma niin määrää tai kun tahdot käydä katsomassa. Halataan sitten!

Aurinkoista kesälomaa!

Sari Noponen