Uusin Virke

PÄÄKIRJOITUS Virke 4/2022

Milja Ahtosalo

Vuorovaikutusta tarvitaan myös hiihtämisessä

Kerran – ei kuitenkaan niin kovin kauan sitten – olin nuori, vastavalmistunut opettaja. Työnkuvaani kuului tuolloin S2-resurssiopettajana toimiminen alakoulussa. Kokeneempi työparini, luokanopettaja, oli kaiken lukujärjestyssäädön päätteeksi saanut minut S2-tueksi millekäs muullekaan tunnille kuin kakkosluokan liikuntatunnille. Vaikka muuten alkuvuosien (ja myöhempien vuosien) oppituntimuistot ovat alkaneet puuroutua, muistan erityisen kirkkaasti sen talvisen tiistaipäivän, kun lähdimme hiihtämään. 22 oppilasta, joista 19 ensimmäistä kertaa suksilla – siinä kyllä tarvittiin yhteistyötä ja vuorovaikutusta.

Suomen kielen opettajana olen harvoin ollut niin pahassa paikassa kuin silloin, kun viidellä oppilaalla sukset osoittavat laduilla eri suuntiin, kolme makaa pientareella ja kaksi laskee vapauden huumassa mäkeä – ensi kertaa elämässään. Omassa mielessäni niputin oppitunnin tapahtumat OPSin suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän tavoitteisiin: kieli muun oppimisen tukena sekä kielen ja kulttuurin ymmärtäminen.

Kertomani tapaus osoitti minulle yhteistyön ja yhteisen suunnittelun voiman. Yhteistä suunnittelua olisi kenties tarvittu enemmän. Järjestöhommissa on tullut opittua moninaisia taitoja, mutta parasta on yhdessäolo ja yhteinen toiminta. Ensi vuonna juhlimme 75-vuotiasta ÄOLia ja upea juhlavuosi syntyy yhdessä tekemällä. Toivottavasti näemme niissä merkeissä jo tammikuun Talvipäivillä!

Tässä lehdessä kerrotaan Pikku-Finlandia- ja yläkoulun Nuori Aleksis -kilpailujen voittajista. Lisäksi päästään syventymään niin lukemiseen, kirjoittamiseen, kielioppiin, kielen oppimiseen kuin inkluusioon. Lukuiloa!