Uusin Virke

PÄÄKIRJOITUS Virke 1/2021

Sari Noponen

Vaihtelu virkistää?

Eräänä päivänä oppilaat muistelivat kaiholla viimevuotista etäopetusjaksoa. Olin kuulemma keksinyt kaikkea erilaista, kuten muuntautumisen blondiksi vappuna. Mukavana muistona jäi mieleen, mitä eräs 8. luokan poika sanoi, kun istuksin välillä ulkona puutarhassa ja opetuksen taustalla livertelivät mustarastaat: – Ihana, kun tuo lintujen laulu kuuluu tänne asti! Perusopetuksen opettajalle lähiopetuksessa on kuitenkin helpompi nähdä koko luokan edistyminen ja auttaa heikointakin oppijaa osallistumaan. En haikaile todellakaan etäopetukseen, vaikka varasuunnitelma on oltava takataskussa ainakin vielä tänä keväänä.

Opettajille tarjotaan kunnissa ja kaupungeissa opetukseen hybridimallia: opettaja opettaa koulussa ja samalla pitää auki kanavaa kotona oleville. OAJ:n kanta on selvä: joko lähiopetus tai etäopetus. Monissa kunnissa ja kaupungeissa on OAJ:n paikallisen yhdistyksen luottamushenkilö neuvotellut työnantajan kanssa, että OAJ:n kanta toteutuisi myös käytännössä. Jos siis minkälaista tahansa hybridimallia toteutetaan, olisi siitä saatava korvaus. Me opettajat teemme oppilaiden eteen kaikkemme – hyvä niin – mutta huolta on pidettävä omasta jaksamisestamme. Ei työnantajalla ole oikein varaa olla ajattelematta tämmöisenä aikana työhyvinvointiin vaikuttavia asioita.

Kollegan tuki ja apu on opettajan työhyvinvointia edistävää. Kun tulin nuorena opettajana Mikkeliin ensimmäistä viransijaisuuttani hoitamaan viime vuosituhannen puolella, vanhempi kollegani ohjeisti, että koulussamme autetaan toisiamme oppiaineesta välittämättä. Olen viihtynyt samassa koulussa 26 vuotta. Facebookin Äidinkielen opettajain epävirallisessa ryhmässä saa nopeasti apua: suurkiitos perustajalle! Keskustelut ovat elintärkeitä heille, jotka ovat vaikkapa yksin oman aineensa edustajina kouluissaan. Hädässä olevat saavat minuuteissa puolen tusinaa vinkkiä! Oppimateriaalia on ryhmän tiedostoissa valmiina, ja on helppo huhuilla uusia ideoita opetukseen, kun tulee tunne, että vaihtelu virkistäisi. Ei tarvitse pärjätä yksin.

Kokosimme tähän Virkkeeseen hieman erilaista luettavaa opettajille ja opiskelijoille otsikon Hyvinvointikirjallisuutta alle. Koska yhteyksiä oppiaineiden välillä etsitään kaikilla luokka-asteilla, voi näistä toimituksen lukemista kirjoista löytyä vinkkiä, tai ne voivat toimia keskustelun avaajina. Jatkamme aihetta vielä Virkkeen toisessa numerossa keväällä.

Minä lähden nyt vaihteeksi hiihtämään, sillä se ainakin virkistää!

Mukavia lukuhetkiä!