Kirjat

Minna Canth: Työmiehen vaimo ja Papin perhe

Työmiehen vaimo (1885) on kuvaus 1800-luvun lopun kaupunkityöläisistä. Se on vahva realistinen näytelmä, joka ottaa kantaa oman aikansa ongelmiin eriarvoisuudesta naisen asemaan.

Papin perhe (1891) liikkuu sivistyneistön piirissä. Näytelmä kertoo vanhollisen isän ja hänen uutta aikaa edustavien lastensa välisestä ristiriidasta.

Molemmat näytelmät ovat Minna Canthin (1844–1897) keskeistä tuotantoa. Ne puhuttelevat nykylukijaa yhtä voimakkaasti kuin omana aikanaan yli sata vuotta sitten.

Molemmista näytelmistä on runsaasti oppilastehtäviä ÄOL:n jäsensivujen Kirjavassa huoneessa.

Henrik Ibsen: Nukkekoti

Nukkekoti (1879) on norjalaisen Henrik Ibsenin kuuluisin näytelmä. Kirjoittaessaan Nukkekodin Ibsen tuli käyn­nistäneeksi yhä jatkuvan keskustelun naisen asemasta ja ihmisarvosta sekä avioliitossa vaimona että yhteiskunnassa kansalaisena. Tasa-arvon toteutumisen kannalta Ibsenin näytelmä tarjoaa edelleen ajankohtaisia tulkintamahdollisuuksia.

Hinta: 10 € + lähetyskulut

Leena Kirstinä: Kirjallisuutemme lyhyt historia

Kirjallisuutemme lyhyt historia on Suomen kaunokirjallisuuden historia, joka kerrotaan yhteydessä länsimaiseen kirjallisuuteen. Se esittää suppeassa tilassa perustarinan kirjallisuuden vaiheista ja teoksista tyylikausittain.

Hinta 25 € + lähetyskulut

Minna Canth: Anna Liisa

Anna Liisa (1895) on Minna Canthin viimeinen näytelmä. Aikalaiset pitivät sitä Canthin parhaana teoksena. Moraaliset ja yhteiskunnalliset rajat, rajojen rikkominen ja oman totuuden kohtaaminen sosiaalisten paineiden keskellä ovat jatkuvasti ajankohtaisia aiheita.

Hinta 10 € + lähetyskulut

Katseita maailmaan

Hilkka Lamberg, Satu Grünthal (toim.)

Esseeantologia. Tämän kokoelman esseet haastavat erilaisia ja eri-ikäisiä opiskelijoita sekä perusopetuksessa että toisen asteen koulutuksessa. Kokoelmaamme voi käyttää mainiosti myös lukupiireissä.

Uusi apulainen. Kieliopas

Minna Harmanen, Suvi Kaipainen ja Mervi Murto.

Uusi apulainen on tarkoitettu kaikille kielenkäyttäjille käteväksi apulaiseksi jokapäiväiseen tarpeeseen.

Kirjava maailma

Lukiolaisten kirjallisuusesseitä

Irene Bonsdorff ja Minna Harmanen (toim.)

Kokoelma sisältää 26 Pikku-Finlandia-esseetä kilpailun 28-vuotisen historian ajalta.

Sama meri, eri maa

Sara Eeva (toim.)

Antologia tarjoaa kurkistuksia aasialaiseen, afrikkalaiseen ja amerikkalaiseen nykykirjallisuuteen.

Tekstit johdattavat suomalaisen lukijan kysymään, mikä on inhimillisessä elämässä kaikille yhteistä, mikä puolestaan erilaista.

Hinta 12 € + lähetyskulut

Kohtaamisia. Mestarinovelleja

Anne Helttunen ja Tuula Uusi-Hallila (toim.)

Laatulukemisto-sarjan antologia sisältää novelleja seitsemältä länsimaisen kirjallisuuden mestarilta.

Maria Jotuni: Nähdä ja sanoa. Mestarinovelleja

Marketta Kiviranta (toim.)

Kokoelmaan on koottu 24 novellia Maria Jotunin eri kokoelmista, ja kaikki ne todistavat jotakin ajatonta: aika ja olosuhteet ihmisen ympärillä muuttuvat, mutta silti ihmisessä itsessään säilyy sama kaipuu rakkauteen ja olemassaolon oikeuteen.

Juhani Aho: Papin tytär

Laatulukemisto-sarja.

Juhani Ahon nuoruudentuotantoon kuuluva romaani Papin tytär (1885) kertoo Ellin kehitystarinan realistisen rehellisesti. Aho on kuvannut nuoren tytön toiveiden ja todellisuuden yhteentörmäystä tavalla, joka koskettaa.