Suunnista kirjaan

Suunnista kirjaan on Turun ja Helsingin Kirjamessuilla koululaisille ja toisen asteen opiskelijoille järjestettävä suunnistus, jonka tarkoituksena on saada eri-ikäiset nuoret kiinnostumaan muun muassa kirjallisuuden eri lajeista ja lukemisesta ja opettaa heitä etsimään tietoa.

Helsingin Kirjamessuilla tapahtumaa on järjestetty jo yli kymmenen vuoden ajan. Turussa toiminta alkoi vuonna 2016. Messulippuja jaetaan Helsinkiin 8000  ja Turkuun 4000 kappaletta. Helsingissä on suunnistussarjat 5.–6.-luokkalaisille, 7.–10.-luokkalaisille ja toisen asteen opiskelijoille. Turussa on sarjat 7.–10.-luokkalaisille ja toiselle asteelle. Äidinkielen opettajain liitto toteuttaa tapahtuman yhdessä Suomen tietokirjailijat ry:n kanssa.

Tapahtumaan osallistuvat saavat postissa suunnistustehtävät ja liput kirjamessuille. Suuren suosion vuoksi lippuja on mahdollista varata enintään 70 kappaletta yhtä opettajaa kohden.

Suunnista kirjaan tapahtuman kirja-arvonta on suoritettu

29.11.2019

Suomen tietokirjailijat ry:n ja Äidinkielen opettajain liiton järjestämään Suunnista kirjaan -tapahtumaan osallistui Turun Kirjamessuilla (4.10.2019) 4 000 yläkoululaista ja opiskelijaa ja Helsingin Kirjamessuilla (24.–25.10.2019) 8 000 koululaista ja opiskelijaa.

Tehtävien arvontalipukkeen palauttaneiden kesken arvottiin kirjapalkintoja, jotka ovat lahjoittaneet  Docendo, Into Kustannus ja Readme.fi.

Onni suosi seuraavien koulujen ja oppilaitosten oppilasta tai oppilaita Etelä-Suomen ja
Lounais-Suomen alueilta (suluissa voittajan kotipaikkakunta):

• Apollon yhteiskoulu (Helsinki)

• Auran yhtenäiskoulu (Aura)

• Helsingin matematiikkalukio (Helsinki)

• Kalannin koulu (Kalanti)

• Kerttulin lukio (Paimio)

• Kirkkojärven koulu (Espoo)

• Liedon keskuskoulu (Lieto)

• Maijamäen koulu (Naantali)

• Maunulan yhteiskoulu (Helsinki)

• Mikkolan koulu (Vantaa)

• Nurmijärven yhteiskoulu (Nurmijärvi)

• Otaniemen lukio (Espoo)

• Pakilan ala-aste (Helsinki)

• Peltolan koulu (Vantaa)

• Puolalan koulu (Turku)

• Raseko (Turku)

• Ressun peruskoulu (Helsinki)

• Riihimäen aikuislukio (Riihimäki)

• Salon seudun ammattiopisto (Salo)

• Turun normaalikoulu (Turku)

• Vantaan seudun steinerkoulu (Vantaa)

• Yli-Maunun koulu (Turku)

Kirjapalkinnot postitetaan suoraan oppilaille.