Suunnista kirjaan

Suunnista kirjaan on Turun ja Helsingin Kirjamessuilla koululaisille ja toisen asteen opiskelijoille järjestettävä suunnistus, jonka tarkoituksena on saada eri-ikäiset nuoret kiinnostumaan muun muassa kirjallisuuden eri lajeista ja lukemisesta ja opettaa heitä etsimään tietoa.

Helsingin Kirjamessuilla tapahtumaa on järjestetty jo yli kymmenen vuoden ajan. Turussa toiminta alkoi vuonna 2016. Messulippuja jaetaan Helsinkiin 8000  ja Turkuun 4000 kappaletta. Helsingissä on omat suunnistussarjat 5.–6.-luokkalaisille, 7.–10.-luokkalaisille ja toisen asteen opiskelijoille. Turussa sarjat ovat 7.–10.-luokkalaiset ja toinen aste. Äidinkielen opettajain liitto toteuttaa tapahtuman yhdessä Suomen tietokirjailijat ry:n kanssa.

Tapahtumaan osallistuvat saavat postissa suunnistustehtävät ja liput kirjamessuille. Suuren suosion vuoksi lippuja on mahdollista varata enintään 70 kappaletta yhtä opettajaa kohden. Jokaisen opettajan tulee täyttää oma lomake.

Vuoden 2018 Suunnista kirjaan -tapahtuman kirja-palkinnot on arvottu!

Suomen tietokirjailijat ry:n ja Äidinkielen opettajain liiton järjestämään Suunnista kirjaan -tapahtumaan osallistui Turun Kirjamessuilla (5.10.2018) yli 4 000 yläkoululaista ja opiskelijaa ja Helsingin Kirjamessuilla (25.–26.10.2018) 8 000 koululaista ja opiskelijaa.

Tehtävien arvontalipukkeen palauttaneiden kesken arvottiin kirjapalkintoja, jotka ovat lahjoittaneet Bazar, S&S ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Onni suosi seuraavien koulujen ja oppilaitosten oppilasta tai oppilaita:

• Hansakallion koulu, Espoo
  • Vartiokylän yläasteen koulu, Helsinki
  • Vesalan peruskoulu, Helsinki
  • Viherlaakson koulu, Espoo

Kirjapalkinnot postitetaan suoraan oppilaille. Kiitos kaikille tapahtumaan osallistuneille!