Nuori Aleksis

Nuori Aleksis -palkinto jaetaan parhaalle edellisvuonna ilmestyneelle kotimaiselle kaunokirjalle. Palkinnon saajan valitsee toisen asteen opiskelijoista koostuva raati.

Äidinkielen opettajain liitto kokoaa joka vuosi toisen asteen oppilaitosten opiskelijoista koostuvan valtakunnallisen lukijaverkoston, joka nimeää aina edellisenä vuonna ilmestyneistä kotimaisista kaunokirjoista parhaan. Samasta oppilaitoksesta voi osallistua enintään kolme oppilasta.

Palkittava kirja valitaan listalta, johon on koottu viime vuonna ilmestyneitä romaaneja, novelli- ja runokokoelmia sekä esseitä. Lasten- ja nuortenkirjat jäävät kilpailun ulkopuolelle, samoin viihdekirjallisuus ja näytelmät.

Kukin raatilainen lukee listalta sen verran kirjoja kuin ehtii, jaksaa ja haluaa. Luetuista teoksista pidetään kirjaa, ja niitä voi myös halutessaan arvioida lyhyesti. Raatilaisille avataan Facebookiin oma keskustelualue, jossa nuoret voivat vaihtaa ajatuksia lukemistaan kirjoista.

Nuoren lukijan huippuhetki

Luku-urakka alkaa huhtikuussa ja päättyy elokuun lopussa, jolloin opiskelija lähettää liittoon luettelon lukemistaan kirjoista, valitsee niistä neljä mielestään parasta ja perustelee valintansa. Viidestä kahdeksaan eniten suosiota saanutta kirjaa valitaan loppuraadin arvioitaviksi.

Loppuraati koostuu lukijaverkoston parhaista lukijoista, ja se kokoontuu lokakuun alkupuolella Helsinkiin päättämään, mikä kirja voittaa vuoden Nuori Aleksis -palkinnon. Loppuraatiin pääsy on ollut monelle nuorelle opiskelun huippuhetki. Loppuraatilaiset saavat kaikki loppukilpailuun päässeet kirjat omikseen hyvissä ajoin, jotta ehtivät vielä lukea niitä uudelleen.

Palkinto julkistetaan lokakuussa Helsingin Kirjamessuilla. Loppuraadin edustajat esittelevät palkittavan kirjailijan ja luovuttavat hänelle 1 500 euron arvoisen palkinnon. Kaikki lukijaverkostolaiset saavat voittajakirjan ja todistuksen muistoksi urakastaan.

Julkisuutta omalle oppilaitokselle

Lukijat hakevat kirjat kirjastosta. Monet kirjastot ovat mielellään tukeneet nuoria lukijoita ja auttaneet kirjojen hankkimisessa esimerkiksi antamalla kaukolainaukset ilmaiseksi. Eri puolella Suomea kilpailu on tuonut opiskelijalle ja koululle myönteistä julkisuutta. Opettaja voikin olla yhteydessä paikallisiin tiedotusvälineisiin ja kertoa, että omassa koulussa on ahkera lukija, joka on päässyt mukaan valtakunnalliseen lukijaraatiin.

Vuoden 2018 Nuori Aleksis -palkinto

Rosa Liksom: Everstinna, Like Kustannus

Aiemmin palkitut:

Hanna Kauppinen: Kirja, jota kukaan ei koskaan lukenut, Myllylahti

Elina Hirvonen: Kun aika loppuu, WSOY

Tommi Kinnunen: Neljäntienristeys, WSOY

Marja Björk: Poika, Like

Emmi Itäranta: Teemestarin kirja, Teos

Johanna Sinisalo: Enkelten verta, Teos

Kari Hotakainen: Ihmisen osa, Siltala

Johanna Sinisalo: Linnunaivot, Teos

Juha Itkonen: Kohti, Otava

Tina ja Reko Lundán: Viikkoja, kuukausia, WSOY

Tuomas Kyrö: Liitto, WSOY

Maarit Verronen: Keihäslintu, Tammi

Reko Lundán: Ilman suuria suruja, WSOY

Maria Peura: On rakkautes ääretön, Tammi

Jukka Heikkilä: Antigonos, jumalten poika, Karisto

Pentti Saaritsa: Elävän mieli, WSOY

Leena Krohn: Pereat Mundus: Romaani, eräänlainen, WSOY

Palkintoa ei myönnetty vuosina 2004 ja 2011.