ÄOL ry

Äidinkielen opettajain liitto on olemassa äidinkielen ja kirjallisuuden opettajia varten. Liitto tukee jäseniä opetustyössä, huolehtii ajankohtaisten asioiden tiedottamisesta, seuraa koulutuspolitiikkaa ja toimii jäsentensä yhdyssiteenä. Liitto seuraa äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen tilannetta koko maassa sekä auttaa opettajia erilaisissa opetukseen ja kouluun liittyvissä kysymyksissä.

Vuonna 1948 perustettuun Äidinkielen opettajain liittoon kuuluu vajaat 2500 jäsentä ja sillä on 23 paikallisjärjestöä ympäri Suomen.

Päätöksiä liitossa tekee 12-jäseninen hallitus apunaan seitsemän työryhmää. ÄOL on myös itse jäsenenä useissa eri järjestöissä, yhteistyötä tehdään myös Opetushallituksen ja eri pedagogisten järjestöjen kanssa.

Liitto julkaisee Virke-nimistä jäsenlehteä, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Joka vuosi julkaistaan myös vuosikirja, joka sisältää artikkeleita jostakin äidinkielen ja kirjallisuuden opetukseen liittyvästä aiheesta. Vuosikirja ilmestyy vain sähköisenä.

Äidinkielen opettajain liiton omistama kustantamo Laatusana Oy tuottaa materiaalia äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen tueksi. Laatusanan verkkokaupassa on myös runsaasti oppilastehtäviä kirjojen tuntikäsittelyä varten. Nettikauppa välittää vain tilauksia; asiakkaaksi rekisteröityminen ei ole välttämätöntä.

Lokakuu 2017

Ei tapahtumia